Politiattest

Postet av Bodø Svømmeklubb den 26. Aug 2015

Styret i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) vedtok 10. mars 2008 at hele norsk idrett skal kreve politiattest mot seksuelle overgrep mot barn.

Ordningen gjelder for alle som skal utføre oppgaver som i vesentlig grad

I Bodø svømmeklubb betyr dette i praksis at alle som skal være reiseledere, være på bassengkanten, hjelpe til i garderober, være badevakt / badevaktassistent, trener, eller være styremedlem må fremskaffe vandelsattest.

Politiattest-ansvarlig i Bodø svømmeklubb er:
Cato Sætermo
cas@caa.no

Mobil : 98261727

Last ned skjema her: https://www.politi.no/tjenester/politiattest/

Taushetsplikt

Politiattest-ansvarlig har taushetsplikt overfor uvedkommende

i forhold til de opplysninger klubben får kjennskap til.

Politiattesten inneholder kun opplysninger om personen for tiden er siktet/tiltalt eller

tidligere ilagt forelegg/dømt for brudd på bestemmelser i straffeloven om

seksualforbrytelser overfor barn. Innhenting av politiattest er gratis.

Saksgangen:

1: Søknaden om politiattest fylles ut av søker og politiattest ansvarlig

2: Politiet sender attesten som ordinær post til den søknaden gjelder for. Den sendes

ikke til idrettslaget.

3: Den søknaden gjelder for, skal framvise sin politiattest til enten Cato Sætermo, Styreleder eller et styremedlem

Svømmegruppa skal ikke lagre attesten, men kun få den framvist til gjennomsyn.

Personer som ikke har fremvist politiattest uten merknad, kan ikke settes til oppgaver

som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming.

sak oppdatert 16.01.2024 - Cato