Knallsterk svømming av BSK i Stavanger

Postet av Bodø Svømmeklubb den 2. Nov 2020

Bodø Svømmeklubb deltok på Nordsjøstevnet i Stavanger denne helga med 4 deltakere.

Håvard Vindvik (19), Vegard Vindvik (17), Magnus Nybakk Pettersen (20) og Simen Engan (19).

Nordsjøstevnet er et av de største, og mest prestisjefulle stevnene som arangeres i Norge hvert år. Årets stevne var nr.47 i rekken. Normalt er det internasjonal deltakelse, men pga corona var det i år kun deltakere fra Norge med denne gangen. Likevel et stort stevne, rundt 400 svømmere fra 65 klubber stilte til start i Stavanger Svømmehall. De aller fleste av Norges beste svømmere deltok her for å teste formen opp mot NM som skal arangeres om 14 dager.

De fire svømmerne fra Bodø skal alle delta på NM i Porsgrunn 12.-15.november, og North Sea Swim Meet ble en flott generalprøve for Bodø-guttene.

Etter fullført stevne er prøven meget godt bestått så langt, og svømmerne våre har prestert langt over forventningene.

Alle fire svømmerne har satt nye personlige rekorder. Dette til tross for redusert bassengtrening i vår, sommer og høst.

• Simen som er en meget god ryggsvømmer, han perset med 0,23 sekunder på 100 rygg. Litt over pers på 50 rygg, etter en litt uheldig start. På  søndagens 200 rygg klinket han til med 2.09,09. Ny klubbrekord i BSK, og pers med nesten 6 sekunder.
  • Magnus som har fokusert på sprintøvelser denne sesongen, gjorde en bra 50 fri med pers på 0,34 sekunder. Uheldig på vending 50 rygg som ødela for en bra tid, men revansjerte seg på 100 rygg og svømte på pers. På 50 bryst forbedret Magnus sin egen klubbrekord ytterligere, og slo inn på sterke 28,44. 100 medley endte med en solid 4.plass, og ny pers på 58,42.
  • Vegard, som er junior svømmer, forsetter å imponere stort, med solide perser på 100 rygg 2,48 sekunder og 100 fri med 1,07 sekunder. Søndagens 100 medley perset han også med nesten sekundet, og nærmer seg den magiske minuttgrensen. Med dette er han blandt de aller beste i sin årsklasse i Norge.
  • Håvard har prestert særdeles bra denne helga. På 200 medley klokket han inn på tiden 2.03,19, som ga gullmedalje i seniorklassen, og pers med 0,5 sekunder. Også pers med 0,44 sekunder på 50 butterfly og like mye på 100 fri. På 100 Butterfly forbedret han med 0,78 sek. Til slutt søndag ble fjorårets gull-tid fra NM på 100 medley ble ytterligere forbedret med halvsekundet til 55,85. Tiden holdt til hans andre medalje for helgen, sølv i seniorklassen.

Dette lover veldig bra for NM. Og spesielt for stafettene, der Bodø Svømmeklubb stiller med et solid herrelag både på fri- og medleystafetter.